25 en 26 april zijn in Sportcentrum Mariahoeve twee sportdagen gehouden voor basisschooljeugd. De vrijdag vond plaats in het kader van de koningsspelen en er was dan ook veel animo. Enkele honderden kinderen van vier basisscholen deden mee aan diverse sporten.
VVV bood de jeugd de mogelijkheid kennis te maken met de tafeltennissport. Zo was er een tafeltennisrobot opgesteld (altijd populair), maar kregen de kinderen ook minitrainingen. De leerlingen konden het geleerde in praktijk brengen in wedstrijdjes spelen en ook het altijd populaire ‘rond de tafel’ werd niet vergeten.  Helaas werkte het weer uitgerekend die ene dag niet mee (er waren ook buitenactiviteiten), zodat het evenement wat vroeger werd afgesloten uit mededogen met de natgeregende jeugd.

Donderdag 25 april vond de sportdag van Basisschool De Leeuwikhoeve plaats in Sportcentrum Het Kleine Loo. Er hadden 8 tafels in een U-vorm opgesteld en om de 45 minuten kwam er een nieuwe groep kinderen. Deze groep werd in het midden verzameld en de basisslagen en de houding van het batje werden doorgenomen. De kinderen konden vervolgens een tafel uitzoeken waar ze 1 tegen 1 speelden. De VVV-vrijwilligers gingen vervolgens bij elk kind langs om ze persoonlijk aanwijzingen te geven. De laatste 10 minuten mochten de kinderen dan in een rij gaan staan en om de beurt proberen om een bal van de robot terug te slaan.

Als er een oneven aantal kinderen was, mochten de kinderen allemaal een paar minuten tegen een VVV-lid spelen wat erg leuk en spannend voor ze was.

VVV deelde flyers uit aan de kinderen en VVV had een 3-tal banners geplaatst.

In de pauze kwamen zelfs de badminton vereniging en een aantal leraren langs om de robot te aanschouwen en om even een balletje te slaan. Het enthousiasme was groots.

Vrijdag 26 april vonden de eerste ‘Koningsspelen’ plaats. Een sportdag georganiseerd door 4 scholen. De basisschool De Leeuwerikhoeve nam hier ook deel aan en zij had VVV gevraagd om ook hieraan mee te doen. Een prachtige kans want op deze manier konden we 250 kinderen bereiken in 1 dag.

VVV had deze keer ¾ van de gehele sportzaal en de tafels werden geplaatst en ook de robot werd geinstalleerd. Ook de banners werden weer neergezet en de flyers werden weer uitgedeeld.

Deze dag kwamen de kinderen in kortere periodes langs en ze kregen uitleg over hoe ze het batje moeten vasthouden en met simpele spelletjes kregen ze de eerste lessen: Balletjes hooghouden en wedstrijdjes wie de bal het langst op het batje kon laten liggen. De kinderen vonden het prachtig.

Helaas was de regen de grote spelbreker en besloot de organisatie om 12.00 uur de dag af te lasten. De regen zorgde voor gevaarlijke en gladde situaties op het voetbalveld en de kinderen die in het ochtenddeel op het voetbalveld stonden, waren te nat om nog door te kunnen spelen. Al met al was tafeltennis weer sterk vertegenwoordigd op deze dag en veel kinderen konden even spelen.

Totaal gezien was het een groot succes. Niet alleen werden kinderen (en ouders) gewezen op de dichtstbijzijnde tafeltennisvereniging, tevens zijn er contacten gelegd met meerdere gymleraren over continuïteit wat betreft het geven van clinics. Ook heeft VVV met een enkele gymlerares afgesproken om voor iig 2 kinderen en hun ouders een gesprek te houden over hun tafeltennistoekomst.

Op deze dagen zijn er namens VVV 9 vrijwilligers aanwezig geweest die een totaal van 54 uur hebben geholpen met het geven van de lessen. Deze vrijwilligers worden op 8 juni tijdens ons vrijwilligersfeest gefèteerd op een gebaar; meerdere personen hebben (uren) verlof opgenomen.

Woensdagavond hielp een VVV'er met het vervoer van 8 tafels en de robot zonder risico op schade te vervoeren. Hij heeft vrijdag ook geholpen met het vervoer terug.