Hallo allemaal,

Even een bericht over de Batstee. Zoals iedereen wel gezien heeft, zit de nieuwe glaswand erin en het is wel duidelijk, dat dit een grote meerwaarde is voor de club. Nogmaals dank aan wethouder Rensen die dit project mogelijk maakte. Maar... jullie hebben natuurlijk ook gezien dat de kantine nog lijkt op een bouwerij.
Geen plafond, overal draden en buizen en stukken hout.  Dat zit zo: het oorspronkelijke plafond (waar we toch al lang vanaf wilden) moest er voor de verbouwing uit. Ronald, die het gele metalen plafond ook liefst zo snel mogelijk weg wilde hebben, heeft een aantal dagen vrij genomen om het (volgens mij helemaal alleen?) er helemaal uit te slopen. Ook de rare draadglazen constructie verdween, want die kon *echt* niet meer.

Dat bood een mooie gelegenheid om de elektrische installatie te herzien. Die was bepaald niet fris meer. Open lasdozen, verlengsnoeren, loszittende contacten, niets gedocumenteerd en allesbehalve flexibel. Dit was onze enige kans om orde op zaken te stellen. Eerst hebben we plannen gemaakt. We wilden twee soorten verlichting. TL-bakken, die we onder andere kunnen gebruiken bij schoonmaak en andere werkzaamheden waar helder licht voor nodig is. En ook sfeerverlichting. Die misten we al vele jaren, want reeds lang hadden we alleen enkele aftandse TL-buizen (laten we maar zeggen dat we enkele jaren moed hebben moeten verzamelen).

Om het goed te doen, wilden we een aantal sets van sfeerlicht apart kunnen schakelen en ook wilden we spots hebben, die de (nog te monteren) rolgordijnen van de glaswand moeten belichten. Daar komen namelijk leuke afbeeldingen op. De enig werkbare oplossing bleek het plaatsen van een voorzetwand bij de aanzet van de bar. We hebben Pim zo ver gekregen om hamer, zaag en boor ter hand te nemen om deze voorzetwand te maken en je kunt al flink wat vorderingen zien bij de montage daarvan. In die wand komt een groot blok met schakelaars voor de sfeerverlichting, de keukenverlichting en de centrale afzuiging. De TL-bakken worden bediend met de bestaande schakelaars bij de ingang.

Tevens moeten we een aantal extra 'stopcontacten' monteren voor de informatieschermen, voor discoverlichting en ook voor een klaptafeltje dat we gaan maken voor een laptop, voor als we bijvoorbeeld een presentatie willen geven (eerder hebben we een videosysteem gebouwd, zodat je op de twee infoschermen, op de TV en op de beamer de gewenste dingen kan projecteren).
En tot slot is er in het plafond een elektrisch bedienbaar projectscherm gemonteerd, zodat we met de vast te monteren beamer allerlei leuke dingen kunnen bekijken: WK voetbal of presentaties, maar ook films (VVVVilmnach).

Rob Westdorp is speciaal voor dit project verhuisd van Den Haag naar De Batstee. Nou ja, bijna dan... Rob slaapt nog thuis, maar bivakkeert vele uren per week in De Batstee om buizen aan te brengen,  en ook lasdozen en stopcontacten.   En er is tevens een kabelgoot gemonteerd om audio- en videobekabeling netjes weg te werken. Rob is deze week nog veel bij VVV te zien om zoveel mogelijk klaar te hebben voordat het plafond wordt gemonteerd. Dat zou volgens plan komende woensdag moeten gebeuren.  Ook ik heb een kleine bijdrage aan het geheel, met het ontwerp en aansluiten van de bedrading en (niet mijn hobby, wel noodzakelijk) de documentatie.

Alvast een woord van dank aan Ronald, Pim en Rob voor de immense inspanning die dit project al heeft gevraagd. Uitbesteden had de club duizenden euro's gekost!  Als we klaar zijn, kan de elektrisch installatie weer decennia mee.

In een later stadium volgen er nog meer deelprojecten, zoals een reconstructie van de bar, plaatsing van kleine sta-bars en aanpassing van de hoek bij het dartboard.

Later meer, want mijn inspiatie is voor dit weekend even op :-),

Remco