Het zal jullie niet ontgaan zijn, maar sinds 1 januari jl. speelt ook onze NTTB afdeling West met plastic i.p.v. celluloid ballen. Deze keuze heeft iets te maken met een bijdrage die men wil leveren aan een beter milieu en een duurzame planeet. Andere landen / afdelingen zijn al eerder overgestapt. Helaas zijn de ballen (vooralsnog) flink wat duurder, daarom zijn we als vereniging genoodzaakt een ‘ballenbeleid’ in te voeren. We houden dit graag soepel, maar waar nodig zullen we het moeten aanscherpen.

We gaan binnen VVV gebruik maken van 3 typen ballen: XIOM-1 , XIOM-2 en XIOM-3. Allemaal 40mm/3g, maar verschillend in kwaliteit. De XIOM-1 kosten ~50 cent, XIOM-2 ~92 cent en XIOM-3 ~1,83 cent per stuk. Let dus even op wat je in je handen hebt, want het scheelt nogal.

De regels omtrent gebruik zijn als volgt:
  • Ons landelijke 1e heren- en 1e jeugdteam speelt hun thuiswedstrijden met XIOM-3 ballen.
  • In de afdelingscompetitie NTTB, senioren en jeugd, worden de thuiswedstrijden met XIOM-2 ballen gespeeld.
  • Bij selectie- en seniortrainingen en gevorderde jeugdtraining wordt XIOM-2 gebruikt.
  • Bij vrije inlooptrainingen voor jeugd wordt de XIOM-1 bal gebruikt.
  • Bij vrij spelen voor senioren en jeugd wordt de XIOM-1 bal gebruikt.
  • In de UBT competitie kan bij thuiswedstrijden gekozen worden voor celluloid, zolang de voorraad strekt, of XIOM-2. Daarna XIOM-2.
Uitgifte van de ballen is als volgt:
  • XIOM-3: per doosje of aanvulling ervan aan coach van betreffend team.
  • XIOM-2:
    • A bij training: uit afsluitbare bak onder toezicht van trainer, na afloop netjes terug.
    • B bij competitie: per team 1 bal uit ballenpijp achter de bar, een kapotte bal kan geruild worden voor een nieuwe bal, na afloop netjes terug.
  • XIOM-1: vrij verkrijgbaar, na afloop netjes terug.
  • Celluloid: vrij verkrijgbaar, na afloop netjes terug.
We hopen op ieders medewerking in het beperkt houden van de (toch al hoge) kosten van het ballenverbruik.

Bestuur VVV