Maatschappelijk Verantwoord Verenigen (MVV)

Op 8 maart jl werd er door de gemeente een Openbare Raadsvergadering georganiseerd; dit keer bij de voetbalvereniging RKAVV. Doel was het informeren van raadsleden (en genodigden) over het MVV onderwerp. VVV was ook aanwezig.

Als sprekers traden op een in de materie gelouterde medewerker van het VNG en een 2-tal sprekers uit de dagelijkse praktijk. De boodschap is duidelijk: de traditionele sportvereniging moet/gaat verdwijnen, voor haar voortbestaan zullen verenigingen zich breder en  extern moeten oriënteren. Er ligt ontzettend veel groeipotentieel door samenwerking te zoeken met andere disciplines zoals buurt/cultuur/onderwijs/bedrijfsleven/andere sporten etc..

De relevantie van MVV voor VVV moge duidelijk zijn:  we hebben oog voor onze omgeving en houden daar rekening mee. Voorbeelden: we zijn multicultureel, we zoeken samenwerking met scholen en instituten met als resultaat tussenschoolse opvang of onze Academy die overigens is genomineerd voor een NTTB-onderscheiding, ons Veilig Sporten beleid.  Maar de echte reden om de Openraad Vergadering bij te wonen was natuurlijk te horen hoe de politiek en andere instanties er over denken of uitvoeren. Dus ter lering.

Sportvisie Leidschendam-Voorburg

Op 9 maart jl gaf wethouder Stemerdink de aftrap aan de concretisering van de nieuwe sportvisie. De gemeente tracht samen met de sportverenigingen haar visie uiteindelijk te vertalen in doelstellingen en actieplannen. De discussies gaan uiteraard over de mogelijke synergie tussen verenigingen, de toegankelijkheid tot de sport cq accommodaties maar uiteraard ook over de samenwerkingsmogelijkheden met andere dan sport instanties.

VVV was met een ruime vertegenwoordiging aanwezig, wederom ter lering maar ook om van gedachten te wisselen en invloed uit te oefenen. We vonden het een nuttig evenement. Waarom? Het was de 1e keer dat verenigingen direct betrokken zijn bij het maken van plannen, we hopen dat we duidelijk konden maken dat we van elkaar afhankelijk zijn en dat wil het plan slagen dat alle partners –ook de gemeente- dezelfde doelstellingen moeten nastreven.