VVV ontmoette afgelopen zaterdag in Venray Red Stars 1, een sportief maar taai team met veel ervaring. De wedstrijd begon pas om 17:30 en de reis is bijna twee uur, dus dat ging een latertje worden. Het team bestond dit weekend uit Werff, Matthijs en Patrick.

We kwamen aan in de prachtige, ruime zaal, die met veel zelfwerkzaamheid van leden is gebouwd. Het enige minpuntje is de vloer; daar zijn niet alle spelers gelukkig mee. Maar goed, we moesten het ermee doen.

Red Stars had titelkandidaat Scylla vorige week met 8-2 verslagen, dus het beloofde een interessante krachtmeting te worden.
Werff won zijn eerste single tegen Patrick Zwiers overtuigend.

Matthijs verloor zijn eerste wedstrijd tegen Frank van Vleuten, een verdediger die zeer goed met noppen kan spelen, maar die ook verrassend uit de hoek kan komen met snoeiharde aanvallende ballen. Daarnaast heeft hij een scala van lastige trucs. Een sportieve en sympathieke tafeltennisser, maar als tegenstander uitgesproken lastig, zo ondervond Matthijs.

Patrick speelde zijn eerste wedstrijd tegen kopman Ronald Bogaard. Een rustige, zeer geconcentreerde speler die niet erg hard slaat, maar die een meester is in nauwkeurig blokken, goedgeplaatste spinballetjes en die ook erg goed is in niet mis slaan. Hoewel Patrick knap van 2-0 terugkwam tot 2-2, moest hij het in de laatste game afleggen tegen de ervaring. VVV stond 2-1 achter!

Werff en Matthijs slaagden er wel in de dubbel knap te winnen, zodat de score 2-2 was. Niet zo gek, gezien de sterkteverhoudingen die we in een eerdere ontmoeting hadden gezien.

VVV nam daarna de leiding, doordat Werff zijn tweede single (tegen Frank) eveneens won. Werff  kon de verdedigende ballen, afgewisseld met aanvallen, goed pareren. Patrick won vervolgens ook van Patrick Zwiers in een zeer aanvallende partij. Lastig aanmoedigen met twee Patricks achter de tafel, dat wel :-) 2-4 voor VVV.

Matthijs kon evenmin als Patrick van Ronald Bogaard winnen; de man is zó vast. Zelfs verloren ballen weet hij nog met kwaliteit terug te brengen. Patrick kon nu zijn tanden stukbijten op verdediger Frank. In de eerste game kreeg hij geen vat op de getructe ballen, maar die game was voldoende om aan het spel te wennen. Het werd daardoor een spannende vijfgamer die tot het einde onvoorspelbaar was. Patrick pakte echter het winnende punt, zodat VVV het gelijkspel reeds binnen had: 3-5.

Iedereen was benieuwd of Werff er dan wél in zou slagen Ronald klein te krijgen. We zagen een krankzinnige partij van twee gladiatoren. Rallies van meer dan 10 slagen waren geen uitzondering en Werff maakte diverse snoekduiken, soms zelfs met winnende punten als gevolg. We moeten kijken of we deze op video opgenomen wedstrijd niet op de site kunnen krijgen, want het was een geweldig schouwspel. Het is echt jammer dat Werff verloor, maar wat een partij was dit!

Matthijs had niet zijn beste dag en dolf ook in de laatste partij het onderspit. Jammer, maar ook niet meer dan dat. Matthijs heeft vorig seizoen aangetoond dat hij op dit niveau kan presteren, dus dat komt wel goed.

De einduitslag 5-5 gaf uiteindelijk toch wel de verhoudingen goed weer, stelde coach Wouter van den Broek vast. Paul was helaas niet mee, hij heeft wat gemist. Speciaal bij deze wedstrijd moet ik nog wel vermelden dat de coach een grote bijdrage leverde. Zelden zag ik zo'n beleving, betrokkenheid, positieve energie en support bij een coach. Werkelijk petje af. Wouter moet echt doodop in bed gevallen zijn: vertrek uit Leidschendam om 13:00, twee uur chauffeur spelen, 5½ uur coachen, natafelen en weer twee uur rijden. Wij waren in elk geval pas om 1:45 thuis, dat zegt genoeg.

VVV heren doet het voor de eerste keer in de eerste divisie zeker niet slechter dan verwacht en er zit nog wel wat meer in. Handhaving blijft lastig door het nieuwe systeem, maar kansloos zijn we toch niet, zo schat ik in. Met Werff en Matthijs in vorm en als Nolan en Patrick ook zo blijven presteren, kan er van alles gebeuren! De stand is nog onduidelijk, want Scylla en JCV hebben pas één wedstrijd gespeeld.

Dames 1 verloor 2-8 bij DTV ’84; alleen Femke en de ervaren Christa wisten een single te winnen. Ik heb helaas niet meer informatie over deze wedstrijd.

Heren 2 bezocht afgelopen vrijdag DHC 1. Rick en Tim wisten elk twee singles te winnen en ook Wessel pakte een punt. Doordat ook het dubbelspel werd gewonnen, kon VVV met een 4-6 overwinning huiswaarts. VVV 2 staat nu vierde, wat genoeg is voor de play-offs (mits het team die positie houdt natuurlijk).

Mooi tafeltennisweekend weer....

Remco