Gisteren, 11 september 2013 bezochten ca 20 mensen de Algemene LedenVergadering van VVV.

Een van de onderwerpen op de agenda was een uiteenzetting over het meerjarenbeleidsplan van de NTTB en daaraan gerelateerd de recente ontwikkelingen binnen VVV en de plannen voor de komende jaren.  Kees van Gijtenbeek vroeg het bestuur om een verwijzing naar het meerjarenbeleidsplan van de NTTB en ook naar de berichten over de recente bestuurscrisis binnen NTTB-West.

Hieronder volgen enkele relevante links.

Vooruitlopend op meer gedetailleerde teksten, stip ik hier toch nog even de hoofdlijn aan van het betoog.  VVV was een aantal jaren geleden in een passieve periode gekomen. Het aantal leden nam gestaag af, het aantal jeugdleden zelfs zeer sterk (tot 3 jeugdteams!). Circa 2010 hebben enkele mensen met een VVV-hart ideeën ontwikkeld om de club nieuw leven in te blazen. De kern van die visie was, dat de sport meer aandacht moest krijgen, waar op een zeker moment alleen nog maar de gezelligheid telde: "prestatie in combinatie met recreatie" (Hmmm, mooie slogan?).

Door verbetering van de trainingsfaciliteiten werd VVV sportief weer aantrekkelijker, door intensieve werving kwam er nieuwe jeugd binnen en die jeugd blijft gemiddeld beter hangen, doordat er sportief meer te halen valt. Sterker nog, talentvolle jeugdleden die hun heil noodgedwongen elders hadden gezocht, kwamen beetje bij beetje terug. Eerst alleen om te trainen, maar ook om competitie te spelen. Enkele voorbeelden: Patrick Bruijne, Tim Nijdam, Nolan Schulz en recent zelfs Matthijs van der Heiden.

Op een zeker moment is er ook een prestatieteam samengesteld uit echte VVV-ers (we wilden natuurlijk geen import...), waarvan er twee terug moesten worden gehaald van andere verenigingen: Werf Thomas kwam terug van Pecos, Patrick Bruijne van Docos en het derde teamlid was VVV-er Rick, die het initiatief wel zag zitten en die keihard meetrainde met de anderen (met toch spectaculaire resultaten: in minder dan geen tijd heeft het team het geschopt van hoofdklasse tot nu 2e divisie en er zit nog meer in het vat).

Bestaande seniorenteams (met name het team van Ricard, Rob en Ernst-Jan, maar ook Frans, Julien) namen de jonge jeugdleden liefdevol op om ze ervaring op te laten doen. Die jeugdspelers maken, mede door de hartelijke ontvangst in de seniorenteams, nu gewoon deel uit van onze twee hoogste seniorenteams!   De enthousiast trainende sterke spelers zijn natuurlijk een voorbeeld voor de andere jeugd en je ziet dat alle positieve effecten elkaar versterken, De jeugd groeit tegen de klippen op (nu d.e.r.t.i.e.n teams), het competitieniveau gaat omhoog (alweer 1e klasse bij de jeugd en senioren dames 1 en heren 1 beide 2e divisie!).

Het lag natuurlijk niet alleen aan de training: er is enorm veel gedaan aan werving door middel van clinics, folderen, demo's (Leidsenhage), presentaties (Leidschendam leeft, Cultureel festival Voorburg, demonstraties) en jeugd wordt steeds structureler betrokken bij allerlei zaken.

En nu, in 2013 is het ledenaantal opeens fors hoger en zelfs het aantal senioren is voor het eerst sinds jaren omhoog gegaan!  Even als zijsprongetje: de nieuwe dependance in Bezuidenhout, lijkt ook zijn vaste plaats te vinden, niet in de laatste plaats door het enthousiaste werk van het team aldaar.

Toch is het nog steeds wel pompen of verzuipen. De bestuursleden hebben er bijna een halve baan bij, trainers lopen zich het vuur uit de sloffen en steeds meer mensen helpen met de raarste dingen: posters maken, stands bemannen, tafels naar Mariahoeve versjouwen, jeugddiner voor het clubkampioenschap koken, de nieuwe zondagopening elke week leiden .... verzin het maar).

We moeten in meer zaken routine krijgen (projectmatig en efficient/effectief werken) en we moeten een visie op de toekomst gaan ontwikkelen. Waarom moet dat per se nu? Wel, we moeten ons afvragen waar we over enkele jaren willen staan? Willen we nog hoger spelen (met als consequentie dat de kosten hoger worden, waar financiering voor nodig is) of laten we spelers van eerste-divisieniveau lopen? Hoe gaan we verder met onze visie op training, op talentbegeleiding (we hebben al het VVV PrestatieProgramma), op sociale binding, enz, enz.   Als we hogerop willen, zullen we echt goede plannen moeten maken, want we moeten dan echt weer een aantal nieuwe dimensies gaan verkennen, zoals sponsoring, nog betere marketing, spelers motiveren om bij VVV te komen spelen, trainers, kosten, kosten en kosten, maar vooral: hoe voorkomen we dat VVV opeens VVV niet meer is? Dat de recreatiespelers opeens ontdekken dat het alleen nog maar om 'team 1' gaat?  Kortom: we zullen als kader aan de bak moeten om afgewogen en acceptabele plannen te maken.

Het is duidelijk dat het beleid van de NTTB een belangrijke factor is in onze bespiegelingen. Om tijdredenen vat ik het beleid hier nu niet samen, maar het beleidsplan 2010-2016 is HIER integraal te downloaden. Op dezelfde pagina zie je nog veel meer interessant materiaal, zoals spelregels, NTTB jaarverslagen, competitiereglement.

Ik heb tijdens de ALV ook genoemd dat we in de afdeling onlangs een bestuurscrisis meemaakten. Dat is erg onfortuinlijk, maar op termijn zit er ook wel weer een positieve kant aan ("ieder nadeel heb zijn voordeel" ...) en dat is, dat we nu de gelegenheid hebben een nieuwe afdelingsorganisatie op te zetten, die sterk aansluit op het beleid van de NTTB en dat zal ook VVV direct beïnvloeden. Je kunt meer over deze gebeurtenissen lezen:

Martin Janssen van VVV heeft zitting gehad in de Commissie van Goede Diensten. Ikzelf heb me laten verleiden zitting te nemen in de Commissie Selectie & Benoeming voor een interim afdelingsbestuur. Het conceptrapport van deze commissie komt vandaag gereed. Concrete bekendmaking van de nieuwe bestuursleden zal nog even op zich laten wachten.

Ik sluit voor nu af, maar het plannenmaken zal dit seizoen een echte start gaan maken.

Later meer,

Remco Bruijne