Vrijdag werd in de Batstee aan de van Ruysdaellaan een van de degradatie kandidaten ontvangen. Doordat dit team, Vriendenschaar 2 uit Gouda, vorige week een grote overwinning had geboekt op het ook niet vrij van degradatiezorgen zijnde Taverzo 1, was de situatie niet gunstig voor VVV. Taverzo had slechts 3 punten nodig om zich in veiligheid te spelen en Vriendenschaar had hiervoor slechts 1 overwinning nodig. De opdracht voor VVV was dus een 10-0 overwinning. In dat geval zou of Vriendenschaar of Taverzo degraderen. De VVV-ers begonnen fanatiek aan de wedstrijd maar Bernard de Bruijckere kon toch niet voorkomen, dat de eerste partij verloren ging. Hiermee kwam de degradatie weer een stuk dichterbij. Nadat Richard de Bruijckere en Rob d’Ancona hun eerste partij wonnen, ging het mis met de dubbel, gespeeld door Richard en Bernard. Hierdoor was degradatie vrijwel zeker. Er werd nog wel heftig gevochten om de punten en de wedstrijd stond op behoorlijk hoog niveau.

Uiteindelijk moest ook Rob D’Ancona nog een keer in het stof Bijten tegen een op revanche beluste opponent. Richard was deze avond dus de trekker van het team met 3 overwinningen. Rob d’Ancona en Bernard de Bruijckere wisten hier ieder 2 punten aan toe te voegen. VVV 1 nam dus met een keurige 7-3 overwinning afscheid van de Hoofdklas. Tijdens de wedstrijd werd opgebeld door team 2, dat de voor het kampioenschap in de 1ste klas noodzakelijke 7 punten waren gescoord. Hierdoor blijft VVV 1 toch behouden in de Hoofdklas.

Door: Ben Sonneville